Loftleidir Icelandic-eventyret

Loftleidir Icelandic-eventyret

1952

1952 var et begivenhedsrigt år i Loftleidir Icelandics historie. En massiv konkurrence mellem de islandske luftfartsselskaber førte til, at regeringen besluttede at opdele de indenlandske flyvninger mellem dem i 1952. Bestyrelsen i Loftleidir var ikke tilfreds med dette og droppede alle indenlandske ruter. I samme periode blev et af selskabets Skymaster-fly svært beskadiget, da det lettede fra en lufthavn i Italien, og bestyrelsen besluttede at opgive al flytrafik og skifte over til skibstrafik i stedet.

Uenighed om denne beslutning førte til oprør på et bestyrelsesmøde den 15. oktober 1953. Der blev udpeget en ny bestyrelse, som efterfølgende ledte virksomheden gennem en meget succesfuld periode, især efter dannelse af et partnerskab med det norske luftfartsselskab Braathen's SAFE. Loftleidir Icelandic satte fokus på de nordatlantiske ruter og lave priser, og blot nogle få år senere var selskabet en betydningsfuld medspiller inden for passagertransport mellem Europa og USA.

"Oprørsdelen" af bestyrelsen omfattede bestyrelsesformanden Kristján Gudlaugsson, Alfred Elíasson, som senere blev administrerede direktør, Sigurdur Helgason, Ólafur Bjarnason og Kristinn Olsen. I de næste tyve år skete der ikke store forandringer i bestyrelsen, før de to luftfartsselskaber fusionerede i 1973.