Øget komfort

Øget komfort

1957

Indtil dette tidspunkt havde det været forbundet med en del besvær og gener at rejse med fly. Det tog lang tid for flyene at komme fra det ene land til det andet af to grunde: De fløj meget langsommere end moderne fly og meget lavere på grund af trykforskellene.

Det at rejse var til tider fysisk vanskeligt – og sommetider endda smertefuldt. Det var nærmest umuligt at flyve op over vejr eller vind. Men alt dette ændrede sig, da Icelandair købt to Vickers Viscount 759-fly med propelturbine. Købet genererede en masse opmærksomhed, da det var et stort skridt inden for den islandske luftfartsbranche.

De var de første islandske fly, der blev drevet af propelturbinemotorer, og flyene havde desuden en trykisoleret passagerkabine. Det gjorde det muligt at flyve i højder på op til 25.000 fod, hvor den gamle Skymaster var begrænset til en højde på 10.000 fod, medmindre alle om bord brugte iltmasker. Viscount-flyene fløj også betydeligt hurtigere end Skymaster-flyene. Lanceringen af dem gjorde det muligt at flyve til Europa og tilbage på én dag. Flyvetiden til København blev reduceret med to timer, så det tog blot 4,5 time. Det er ikke svært at forstå, at islændingene var begejstrede over købet af disse fantastiske fly.