Icelandair undskylder for den ulejlighed, der måtte være opstået i forbindelse med din rejse som følge af afbrudte flyvninger.

Passagerne skal tilbydes hjælp:

  • – rimelige måltider/forfriskninger i forhold til ventetiden
  • – hotelophold i tilfælde, hvor en overnatning eller yderligere overnatninger er ud over det planlagte.

Refunderingen er baseret på den gennemsnitlige pris for et 3-stjerners hotel. Fakturaen skal være udstedt i passagerens navn og i forbindelse med et yderligere ophold på det afgangsdestination, hvor forsinkelsen fandt sted. Icelandair dækker ikke for forudbetalte services/aktiviteter.

Hvis passageren har billet til tilslutningsfly, som ikke indgår i samme billetnummer, men hvor der i stedet rejses med to særskilte billetter, vil Icelandairs erstatningsansvar ikke dække rejsen med dette tilslutningsfly. Passagererne skal kontakte det pågældende flyselskab direkte angående ændringer af rejsen. Det samme er gældende for forbindelser til tog, færger, busser og taxier.

Udfyld blanketten nedenfor, hvis du skal bruge en bekræftelse af forsinkelsen af din flyrejse, f.eks. til dit forsikringsselskab. Vær opmærksom på, at bekræftelsen kun kan udstedes for Icelandairflyrejser med registreringen FI.

Der er følgende begrænsninger for kompensation i forbindelse med nægtet om bordstigning, aflysninger eller lange forsinkelser for Icelandair-flyvninger fra og til EU- og EØF-lande: Den planlagte ankomst bør ikke være forsinket mere end:   

  • A. To (2) timer for flyvninger på 1.500 km eller mindre (EUR 250)
  • B. Tre (3) timer for flyvninger mellem 1.500 km og 3.500 km (EUR 400)
  • C. . Fire (4) timer for flyvninger på mere end 3.500 km, som ikke indgår i kategori A eller B, (EUR 600) (1 km = 0,62 mil).
  * Kompensationen kan reduceres med 50 %, når ankomsttiden for den alternative flyvning ikke overstiger den planlagte ankomsttid med mere end 2 timer (flyvninger i kategori A), 3 timer (flyvninger i kategori B) eller 4 timer (alle andre flyvninger).

Hvis flyvningen er aflyst eller forsinket i lang tid pga. følgende omstændigheder, har passagererne IKKE krav på kompensation, men vil blive tilbudt hjælp som angivet ovenfor. Hvis aflysningen skyldes usædvanlige omstændigheder. Eksempler på usædvanlige omstændigheder inkluderer, men er ikke begrænset til:

  • sikkerhedsrisici: For eksempel tekniske problemer, som opstår pludseligt, eller andre uventede sikkerhedsmæssige mangler for flyvningen
  • vejrforhold
  • strejker, som påvirker driften
  • sygdom hos kabinepersonalet
  • politisk ustabilitet
  • beslutninger taget af flyveledelsen
  • forsinkelser på starbanen
  • andre former for sikkerhedsrisici.
  Hvis passageren har billet til tilslutningsfly, som ikke indgår i samme billetnummer, men hvor der i stedet rejses med to særskilte billetter, vil Icelandairs erstatningsansvar ikke dække rejsen med dette tilslutningsfly. Passageren skal kontakte det pågældende flyselskab direkte angående ændringer af rejsen. Det samme er gældende for forbindelser til tog, færger, busser og taxier.

Afbrydelser af flyvninger

Information om klage

Vælg default valuta Vælg default valuta
Antal genstande Genstand/beskrivelse Købsdato Købsværdi Nuværende værdi
Antal genstande Genstand/beskrivelse Købsdato Købsværdi Nuværende værdi
Antal genstande Genstand/beskrivelse Købsdato Købsværdi Nuværende værdi
Antal genstande Genstand/beskrivelse Købsdato Købsværdi Nuværende værdi
Antal genstande Genstand/beskrivelse Købsdato Købsværdi Nuværende værdi
Total claim amount
0

Flyinformation

Ikke korrekt kræves
Bookingnummer mangler Bookingnummer ugyldigt
Kræves
Kræves
Ikke korrekt kræves
Ikke korrekt

Personlinge oplysninger

Kræves
Ikke korrekt kræves
Ikke korrekt kræves
Ikke korrekt kræves
Ikke korrekt
Ikke korrekt kræves
kræves
Kræves Kræves
Ikke korrekt
Ikke korrekt kræves

Bilag

Hvis du har PDF, WORD eller en billedfil til at understøtte dine klageoplysninger, venligst inkluder her. Vær venligst opmærkom på, at vedhæftede filer ikke må overstige 5 MB.